Testa om din moral är redo för förarlösa bilar

Jag har tidigare nämnt några av de moraliska problem som oundvikligen kommer uppstå när vi får förarlösa bilar. Nu kan du själv testa en rad moraliska dilemman likt de som de förarlösa bilarna kommer utsättas för, i något som heter Moral Machine.

I ett online-test som tycks ha utvecklats av ett team inom MIT, kan man nu själv försöka välja det ”minst dåliga” alternativet i olika scenarior där bromsarna slutar fungera på en förarlös bil. Ska bilen väja för en tant som kommer gående, om resultatet blir att gubben i bilen dör? Testet började (för mig) lite enkelt med några frågor som jag tyckte var givna, exempelvis låter jag hellre en person dö än en hel familj. Men det blir snabbt komplicerat och det blir genast tydligt att många frågor inte har något självklart svar. Ska man bara gå på ”body count” och försöka rädda så många liv som möjligt, även om vissa går mot rött och andra går mot grönt, dvs. är laglydiga? Spelar det någon roll om offren är brottslingar? Gamlingar? Gravida? Barn? Är ett barn i bilen mer värt än ett barn plus en hund på gatan som går mot rött? Och så vidare. Och vilken roll spelar det att det är bilen som är i rörelse som är ur funktion? Våra självklara instinkter försvinner med ens ut i en grumlig gråzon där det handlar om gränsdragningar och dubiösa prioriteringar.

Jag ser detta som ett lite roligt, men framför allt viktigt och intressant projekt, där man dessutom kan ställa upp egna scenarion. Här kan ni se mitt ”resultat”. Enligt det här testet är det viktigt för mig att just så få personer som möjligt dör. Laglydighet tycktes ointressant för mig, jag föredrog kvinnor och yngre personer, och ogillade brottslingar. Resultatet äcklar mig en smula i sin cynism, men samtidigt undrar jag om det är möjligt att få ett resultat som man kan vara ”stolt” över, och vad det i så fall ens hade betytt. Poängen är att vi kommer vara tvungna att göra sådana cyniska val i en framtid där algoritmer bestämmer olika utfall.

screen-shot-2016-10-25-at-18-03-00

Du hittar min artikel som delvis handlade om förarlösa bilar här, och en video jag postade om förarlösa bilar (och varför de oundvikligen kommer att ta över trafiken) här.

Kommentera

