Att formatera en hjärna

En tanke hos en människa är en följd av kemiska processer i hjärnan. Uppfattningar och funderingar är egentligen resultatet av elektrokemiska utbyten och reaktioner genom nervceller, trådar som i ett virrvarr i storleksordningen hundra miljarder signalerar till och från varandra för för att på så vis knyta an till känslor eller minnen.

På något plan är en tanke eller ett minne hos en människa något fysiskt. Information lagrad i ett datachip är något så litet att det det inte tar en plats som vi själva märker, men en fysisk undanröjning har ändå ägt rum i en nyformatterad hårddisk även om den ”ser likadan” ut både före och efter en formatering. På samma sätt kan man ännu inte se på utsidan av en människas hjärna eller huvud vad han eller hon tänker på, men likväl är en tanke något fysiskt. En människa som blivit informerad om att det regnar i Bangkok ser likadan ut som samma människa innan hon blev informerad – allt annat lika.

12170800_10153578253215491_1189142719_o
Min egen hjärna. Hojta till om ni ser något som inte stämmer.

Detta faktum har fått mig att fundera lite kring vad tankar egentligen är för någonting. Jag kallas in på min chefs kontor. Han ska ge mig sparken eftersom jag missköter mitt arbete. Han visar med handflatan att platsen på stolen framför honom är ledig och på hans panna blänker en svettdroppe till i en solstrimma. Innanför pannan vet min chef att jag har misskött mitt arbete. Några dispyter vi haft i det förflutna och några för mig olyckliga misstag och felbeslut finns kvar som fysiskt lagrat minne i min chefs hjärna. Han vet detta och han kommer att i enlighet med sitt uppdrag som chef låta mig ta konsekvenserna av mitt dåliga agerande. Hade däremot andra fysiska minnen i hans hjärna existerat, minnen där jag alltid kommit tidigare till jobbet för att ta egna för företaget välbehövda initiativ och dessutom löst några stora problem som gett det en skjuts uppåt på marknaden, hade denna morgons möte slutat inte med avskedning utan delegering till en högre avdelning och mer ansvar för mig. Det är här jag i mina tankars vrår och fantasier går in i min chefs hjärna och lyfter ut de synapser som förmedlar den för mig ofördelaktiga informationen och transplanterar in de andra som besitter information som passar mig bättre. Jag går således ut ur chefens rum med en högre månadslön trots att jag i verkligheten gjort intet för att förtjäna detta. Människors vilja om handlande styrs enbart från hjärnan och om den alterneras blir därför livet för oss på jorden helt annorlunda.

Detta var ett påhittat exempel, men hade några fysiska element i min hjärna möblerats om hade jag kunnat tro att det var sant. Mitt påhittade jobb hade fysiskt existerat i mitt minne precis som vägbeskrivningen dit och en automatisk känsla av lugn som pulserar genom kroppen när jag accossierar ankomsten till skrivbordet kl 08:28 med mina sulors klappande över den mjuka heltäckningsmattan i kontorslandskapet. Det måste vara detta det innebär att vara psykiskt sjuk, att tankar som i sig är relevanta och i någon mening riktiga har ”placerats” på fel plats. Turligt nog vet jag bättre än att dyka upp på något mattbeklätt kontor jag aldrig arbetat på och aggresivt fråga varför min plats är upptagen. Men vid någon tidpunkt på en viss plats är alla tankar normala och som de ska vara, men dyker de upp fel kommer resten av personens kropp handla i enlighet med tankarna och om de inte stämmer överens med resten av verkligheten är man mentalt sjuk.

Hela det här resonemanget leder mig till två intressanta tankar:
1) En dag kanske vi kommer att kunna ändra på vad ”hjärnan tror” utifrån, så att mentalt sjuka personer kan bli friska.
2) En dag kanske man kommer kunna producera konstgjorda hjärnor. Om tankar bara består av fysiska ämnen och processer, vad säger att vi inte skulle kunna reproducera dem? Man skulle även kunna kopiera sin egen hjärna.

Kommentera

